Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar vroeger toen ik op de fiets naar de middelbare school fietste was het echt not done om handschoenen te dragen. Ook een regenponcho of een gewone regenjas en een warme muts waren uit den boze. Mijn ouders begrepen er destijds niet van en verklaarden me voor gek. Maar ik liet me nog liever kletsnat regenen dan dat ik in zo’n dom regenpak op school aankwam. En datzelfde gold voor die handschoenen. Dat kon gewoon echt niet… Dan zat ik nog liever met verkleumde handen op de fiets.

Oja, ik heb wel eens een poging gedaan om met een regenpak aan naar school te komen. Dat was in de brugklas. Het regende die dag als een gek. Dus thuis deed ik al mijn regenpak aan, de capuchon goed aangesnoerd zodat het regenwater niet achter in mijn nek zou druppelen. Plastic zakjes met elastiekjes om mijn schoenen zodat die ook droog bleven. Ja, zo kwam ik aangefietst samen met mijn twee vriendinnen die, tijdens ons eerste fietstochtje naar school in de regen, zichzelf ook in een regenjas hadden gehezen. Eenmaal op school aangekomen merkten we al snel dat dit niet de juiste dresscode was. Vanuit verschillende hoeken ontstonden nederige blikken en opmerkingen… Ok, de boodschap was duidelijk. Regenkleding, handschoenen en mutsen zijn echt not done.

Hoe is dat tegenwoordig en was het in die tijd overal zo? Dat vraag ik me nog steeds af. Mijn school bevond zich in een dorp waar rangen en standen zeer overheersend waren. Zo was naast die ongeschreven regel over regenkledij en wanten op de fiets, ook regel dat je met merkkleding op school kwam. Voorkeur ging uit naar een Levis spijkerbroek, Nike Air Max schoenen of een soortgelijk duur merk en jassen van het merk dat toendertijd helemaal in was. Het was niet zo dat je werd aangesproken als je het niet droeg hoor. Het was meer dat je helemaal niet meer werd aangesproken als je geen merkkleding droeg.

Tja, dat leek me geen goed idee. Dus je begrijpt natuurlijk wel dat toentertijd al mijn spaargeld en zakgeld op ging aan merk kleding. Gezien het aantal fietshandschoenen en regenponcho’s die wij als bedrijf verkopen, krijg ik sterk het vermoeden dat die ongeschreven regels zeer versoepeld zijn. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik me vergis en dat handmoffen en regenpakken nu door mensen van mijn generatie gekocht worden. Mijn generatie schaamt zich namelijk niet meer om in een regenpak met capuchon en dikke handschoenen op de fiets te zitten. Mijn generatie die deze regenjassen en handwanten ooit verafschuwden vinden het nu ook veel belangrijker om niet al te verkleumd en verregend op het werk aan te komen! En of het nou miezert of hard regent. Zodra de eerste druppel mij raakt, gaat mijn fiets in de remmen, open ik mijn fietstas en haal die heerlijke waterdichte regenponcho tevoorschijn. En hoeft ook niet te vriezen om al van mijn handschoenen gebruik te maken. Als de thermometer de 8 graden aanslaat haal ik de wanten en de wintermuts van zolder en draag ik ze standaard op de fiets.

Wobs handschoenen voor aan het stuur, gemaakt van gerecycled materiaal

In 2012 kwam het Nederlandse merk Wobs op de markt met een geweldig idee. Handschoenen voor aan het stuur van je fiets! Industrieel designer Hester Taverne, de eigenaresse van Wobs had zich namelijk laten inspireren door de scooter en motor rijders in China. Tijdens haar verblijf in Shanghai zag ze dat vrijwel alle scooters en brommers voorzien waren van stuurhandschoenen. Die stuurwanten waren niet alleen waterdicht, maar ook winddicht en warm gevoerd. Geïnspireerd door dit Chinese gebruik ontwierp Hester haar eigen bike pogies speciaal voor fietsen. En in een tijd waar milieu en duurzaamheid steeds meer een belangrijk issue wordt, had Hester er voor gekozen om de handmoffen zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren. En dat is haar gelukt, want elke set Wobs handwarmers zijn gemaakt van 10 gerecyclede plastic flessen! Je vraagt je natuurlijk af hoe je van een lege plastic fles nou een stof kunt maken. Maar als je plastic flessen vermaalt en smelt, worden dit uiteindelijk kleine korrels. En van al die kleine korreltjes kun je garen maken. En van garen kun je weer stoffen, en dus Wobs maken! De binnenvoering van de Wobs wanten bestaan uit 65% polyester en 35% recycle polyester. De buitenkant is zelfs helemaal van gerecyclede stoffen gemaakt! Naast Wobs ontdekten we ook dat de Nederlandse merken Basil en Bikecap waren begonnen met de productie van stuurwarmers. Ieder geheel uniek en op eigen wijze. Gezien de vele mensen die zich hier in Nederland dagelijks al fietsend verplaatsen leek het ons een goed idee om de handmoffen van Wobs, Basil en Bikecap in ons assortiment op te nemen. Het was voor ons te hopen dat jongelui niet net als vroeger, zo afkeurend op iets zouden reageren. Maar het product werd naar mijn menig heel positief ontvangen. Vandaag de dag mag je laten zien wie je bent. Niet alleen door jezelf een compleet andere kledingstijl aan te meten dan dat iedereen al heeft. Maar ook aan de hand van je fiets mag je laten zien wie je bent. Je hoeft je echt niet meer te schamen als je met een opvallende fiets door de stad rijdt. Men kan die diversiteit en originaliteit eigenlijk wel waarderen. Het zou toch ook een saaie boel zijn als iedereen maar met dezelfde fiets en fietsaccessoires over straat rijdt…

Fietswanten ook leuk onder de kerstboom

Toen de collectie fietswanten mij onder ogen kwam, was ik meteen verkocht. Dit product leek immers wel speciaal voor mij gemaakt. Ik rijd namelijk elke dag trouw op mijn fietsje naar het werk door weer en wind. En men zegt wel dat je na verloop van tijd aan kou gaat wennen. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ondanks mijn muts, mijn dikke winterjas en handschoenen zit ik na 5 jaar, nog steeds bijna de hele winterperiode klappertandend op mijn fiets. Niet dat zo’n fietshandschoen daar nu gelijk een groot verschil in gaat maken, maar het is een begin. Een zeer welkom begin die ik met beide handen aangreep. Ik koos een leuk printje monteerde de twee handwarmers aan de stuur van mijn fiets. De volgende ochtend stapte ik net als elke andere doordeweekse ochtend op mijn tweewieler. Ik had mijzelf goed aangekleed want er stond die ochtend ook nog eens een koude oosterse wind. Mijn handschoentjes liet ik op de verwarming liggen, want deze ochtend ging ik mijn Wobs testen. Wat me gelijk opviel en ook zeer beviel is het feit dat niet alleen je handen in deze wanten worden gestoken, maar ook nog een deel van je onderarm. Zo blijven niet alleen je vingers en handen vrij van wind, kou en regen. Maar ook je polsen. De mouwen van je jas verdwijnen ook deels in de handschoen en hierdoor kan de wind niet je jas in waaien. Ik vroeg me af hoe het werkt als ik bijvoorbeeld mijn hand wil uitsteken omdat ik links of rechtsaf wil slaan. Maar dat ging heel gemakkelijk, ik had totaal niet het gevoel dat mijn handen opgesloten zaten of het gevoel dat je door die stuurwanten met je handen vast aan het stuur zou zitten. Ik arriveerde vol enthousiasme op het werk, die dingen zijn echt een aanrader! Nu een aantal maanden later kan ik nog steeds zeggen dat ik absoluut geen spijt van mijn aankoop heb gehad. De fietswanten hebben inmiddels de nodige regenbuien doorstaan en ik moet zeggen, dat ze er nog steeds netjes uitzien. Onderweg heb ik nog nooit vervelende opmerkingen over mijn fietshandschoentjes gekregen. Eerder jaloerse blikken op dagen dat het écht koud was. Nu de kerstdagen weer voor de deur staan en je dit misschien gezellig met familie en vrienden met cadeau’s gaat vieren. Is het altijd moeilijk om weer een lijstje te maken. Ik weet natuurlijk niet wat voor budget je hiervoor gaat afspreken. Maar als jij net als ik iedere dag op de fiets zit, kan ik je die stuurmoffen echt aanraden. Mocht je voor een kleiner budget lootjes gaan trekken dan kun je ook voor goedkope fietsaccessoires gaan zoals bijvoorbeeld fietsverlichting, wat in de donkere dagen voor en na kerst ook echt van pas kan komen. Ik zou het leuk vinden als jij lezer ons laat weten wat jij van de fietshandschoenen vindt? Zou jij er zelf ook mee gaan fietsen? En is zo’n fietsaccessoire op de middelbare school tegenwoordig ook ok?